رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
  • کد خبر : ۹۴۲۶
  • مشاهده :  339 بازدید
  • چاپ خبر : تحریمهای کنگره آمریکا بر علیه ایران ، برای کشورهای عضو سازمان ملل الزام آور نیست و منجر به بازگشت تحریمهای سازمان ملل نمیشود/سیاستهای جمهوری اسلامی برای توسعه و پیشرفت طبق آرمانهای انقلاب اسلامی بر پایه ارتباط با آمریکا قرار ندارد
یادداشتی به قلم امین قمر مدیر مسئول پایگاه خبری دزآوان :

تحریمهای کنگره آمریکا بر علیه ایران ، برای کشورهای عضو سازمان ملل الزام آور نیست و منجر به بازگشت تحریمهای سازمان ملل نمیشود/سیاستهای جمهوری اسلامی برای توسعه و پیشرفت طبق آرمانهای انقلاب اسلامی بر پایه ارتباط با آمریکا قرار ندارد

از ابتدا مشخص بود آمریکا بدعهد بوده و با ایران خصمانه برخورد میکند و با توجه به آرمانهای انقلاب اسلامی ، ایران هیچگاه خود را وابسته به آمریکا نمیداند کما اینکه از ابتدا دشمنی آمریکا با ایران و ملت بزرگ ایران مشخص بوده و ملت و دولت ایران بدعهدی آمریکا و نقض برجام از سوی این کشور را پیش بینی میکردند و به همین دلیل برنامه و سیاست دولت بر توافق با آمریکا نبوده است.

پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و سیاستهای دولت وقت بر بحث غنی سازی اورانیوم ( کاملا صلح آمیز ) شورای حکام سازمان انرژی اتمی پرونده ایران را به شورای حکتم ارجاع داد و در واقع سرآغاز شروع تحریمها ، قطعنامه ها و مداکرات ایران با گروه موسوم به ۱+۵ بود.

از سوی شورای امنیت سازمان ملل که از ۵ عضو دائم و ده عضو غیر دائم تشکیل شده بود ۶ قطعنامه شامل ۱۶۹۶ (سال ۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ ( سال ۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (سال ۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (سال ۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (سال ۲۰۰۸) و ۱۸۸۷ (سال ۲۰۰۹) را بر علیه ایران با تحریمهای شدید اقتصادی به بهانه برنامه غیر صلح آمیز هسته ای تصویب کردند.

و در نهایت شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ شماره ۱۹۲۹ مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب رساند وتحریم‌های اقتصادیشدیدی را علیهایرانوضع کرد. صدور این قطعنامه در پی عدم اجرای مفاد قطعنامه های بعدی از سوی ایران صورت گرفت.

این قطعنامه با ۱۲ رأی موافق، ۱ خودداری از شرکت در رأی‌گیری (لبنان) و ۲ رأی مخالف (برزیلوترکیه) در جلسه‌ای به ریاست مکزیک تصویب شد و بر اساس این قطعنامه ایران بایستی ساخت تمام مراکز غنی‌سازی اورانیوم یا تأسیسات اتمی آب سنگین (مراکز پلوتونیوم) را متوقف و از ساخت تأسیسات مشابه خودداری کند.

با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل تحریمهایی شامل تحریمهای بانکی ، کشتیرانی ، هوایی و … بر علیه تصویب شد و جالب اینکه در تصویب هر ۷ قطعنامه چین و روسیه که روابط سیاسی و تجاری با ایران داشتند به تصویب آنها رای مثبت دادند و عملا در تحریمهای ظالمانه بر علیه ایران دخالت داشتند.

با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی ، ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به وزیر امور خارجه یعنی دکتر ظریف واگذار شد و مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ آغاز شد و با موفقیت ایران در توافق با کشورهای ۱+۵   نگارش پیش نویس قطعنامه ۲۲۳۱  آغاز و  در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت این توافق به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل با رای هر ۱۵ عضو ،   همه قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود لغو گردید و گزارش اخیر رئیس آژانس  اتمی به شورای امنیت مبنی بر رعایت فعالیت ایران در چهارچوب قوانین آژانس نشان از صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران و اجرای برجام از سوی ایران دارد و همین امر بر رعایت برجام از سوی دو طرف تاکید دارد.

در ادامه لازم است توضیحاتی از نحوه تحریمهای مختلف بر علیه ایران به استحضار خوانندگان محترم رسانده شود.

تحریمها از نظر فنی به چهار دسته شامل تحریم‌های چندجانبه هم‌چون تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیهٔ اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا است که لغو هرکدام سازوکار و مراحل خاص خود را دارد.

مهمترین این تحریمها ، تحریمهای چند جانبه نظیر تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که با انجام‌ مذاکرات تیم مذاکره کننده ایران به ریاست دکتر ظریف و در دولت دکتر روحانی و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک ، لغو شد.این نوع تحریم سخت ترین و موثرترین تحریمها بود که حتی چین و روسیه با وجود روابط دیپلماتیک با کشورمان به ضرر ایران به اجرای تحریمها رای داده و در تحریمها بر علیه ایران شرکت داشتند.

این تحریمها در دولت دکتر احمدی نژاد به ایران تحمیل و در دولت دکتر روحانی با اجرای برجام لغو گردید.

برخی تحریمهای اتحادیه اروپا از طریق همین مذاکرات هستهای و یا شکایت در دادگاه نیز لغو شد.

تحریمهای دولتهای مختلف از وضع دیگری برخوردار است و در واقع مربوط به سیاستهای کشورها بستگی دارد و همه جانبه نیست و کشورهای دیگر را موظف به اجرای آن نمیکند و در واقع مانند تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل نیست که همه کشورها را موظف به اجرای آن کند.این نوع تحریم به  سیاستهای یک کشور مربوط میشود و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور است و کاملا خارج از قوانین شورای امنیت سازمان ملل است.

در خصوص تحریمهای جدید کنگره آمریکا نیز باید به این نکته توجه کرد اساسا این تحریمها بر اقتصاد ایران تاثیر گذار نیست و این به دلیل آن است که از اول انقلاب آمریکا روابط خصمانه ای با جمهوری اسلامی داشته و اساسا سیاستهای جمهوری اسلامی چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی بر روابط با آمریکا برنامه ریزی نشده که تاثیری در آینده آن داشته باشد.

در واقع تحریمهای کنگره فقط برای شرکتهای آمریکایی الزام آور است و طبق توافق برجام ، دیگر کشورها را الزام به تبعیت بر آن نمیکند.

.

همچنین از ابتدا مشخص بود آمریکا بدعهد بوده و با ایران خصمانه برخورد میکند و با توجه به آرمانهای انقلاب اسلامی ، ایران هیچگاه خود را وابسته به آمریکا نمیداند کما اینکه از ابتدا دشمنی آمریکا با ایران و ملت بزرگ ایران مشخص بوده و  ملت و دولت ایران بدعهدی آمریکا و نقض برجام از سوی این کشور را پیش بینی میکردند و به همین دلیل برنامه و سیاست دولت بر توافق با آمریکا نبوده است.

منتقدان برجام توجه داشته باشند ربط دادن تحریمهای کنگره آمریکا به برجام کاملا اشتباه است چرا که ایران و دولت تدبیر همچنان آمریکا را دشمن ملت ایران و جمهوری اسلامی میداند و تحریمهای کنگره تاثیری بر برجام و قطعنانه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سازمان ملل و توافق برجام ندارد و تحریمهای مربوط به فصل ۷ منشور سازمان ملل غیر قابل بازگشت است.

باید به این نکته دقت کرد که با وجود گذشت ۳۹ سال از عمر انقلاب ، جمهوری اسلامی عملا  نشان داده نیازی به آمریکا و روابط اقتصادیش ندارد چرا که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی کشورها اجازه دارند بدون توجه به تحریمهای کنگره آمریکا روابط دو سویه با جمهوری اسلامی داشته باشند و تحریمهای کنگره برای دیگر کشورها الزام آور نیست .

امین قمر / مدیر مسئول پایگاه خبری دزآوان / خرداد ۹۶

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


Comments are closed.